Site icon Zioła – herbcio.pl

Jakie są najlepsze zioła na trawienie?

Jakie są najlepsze zioła na trawienie? Dolegliwości trawienne są jedną z najczęstszych skarg, jakie słyszę od pacjentów w mojej klinice. Trawienie jest podstawową funkcją, która jest nam niezbędna do przeżycia, a jednak dla wielu z nas stanowi to duże wyzwanie. Nasz zabiegany tryb życia utrudnia nam spędzanie czasu na przygotowywaniu i delektowaniu się posiłkami, a w Kanadzie, gdzie jestem, około 20 milionów ludzi zmaga się z jakimiś zaburzeniami trawienia. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że nasza populacja liczy tylko około 35 milionów, to jest to ponad połowa z nas! Na szczęście istnieje wiele sposobów na rozwiązanie problemów trawiennych, w tym stosowanie ziół, suplementów i pokarmów wspomagających trawienie.

Zioła, przyprawy, owoce pomagające w trawieniu

Imbir

Imbir jest silnym środkiem przeciwzapalnym, który może obniżyć stan zapalny w przewodzie pokarmowym, wspomóc opróżnianie żołądka (jedzenie opuszcza żołądek), zmniejszyć nudności i wymioty, zapobiec wrzodom żołądka i zmniejszyć ból.

Imbir można łatwo dodawać do zup, gulaszu, dipów, smoothie i soków, można też zetrzeć go na tarce do gorącej wody z cytryną, aby wspomóc trawienie po posiłku.

Kurkuma

Kolejny silny środek przeciwzapalny, główny aktywny składnik kurkumy – kurkumina – został szeroko przebadany pod kątem jego zdolności do zmniejszania bólu, poprawy objawów IBS, pomocy w leczeniu chorób zapalnych jelit i zapobiegania rakowi okrężnicy.Chroni również wątrobę, ważny organ wydzielający żółć, która pomaga nam trawić i wchłaniać tłuszcze oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Koper włoski

Słodka przyprawa, która zawiera przeciwzapalny związek o nazwie anetol. Koper włoski pomaga zmniejszyć wzdęcia i gazy, a także poprawia objawy IBS. Wiele kultur lubi żuć nasiona kopru włoskiego po posiłku. Można go również stosować w kuchni lub zaparzać jako herbatę.

Mięta

Mięta pomaga rozluźnić mięśnie gładkie jelit, co może prowadzić do zmniejszenia skurczów i bólu. Wykazano, że zmniejsza objawy IBS, zapobiega niestrawności i zmniejsza ból brzucha. Ma również właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, co może potencjalnie zapobiegać rozwojowi infekcji w jelitach.

Mięta jest dostępna w postaci świeżej, suszonej i w postaci olejku. Każdy z nich może być stosowany w celu poprawy trawienia i może chcesz włączyć wiele form go. Dodaj świeżą miętę do soków, smoothie, pesto, sałatek lub zaparz ją w gorącej wodzie na herbatę. Suszoną miętę można parzyć na herbatę, a olejek z mięty pieprzowej można łatwo dodać do eliksirów – upewnij się tylko, że wybierasz olejek eteryczny, który jest dopuszczony do kontaktu z żywnością i bezpieczny do spożycia wewnętrznego.

Aloes

Aloes działa kojąco na przewód pokarmowy, goi wrzody i inne podrażnienia, a także łagodzi objawy IBS, zaparć i zapalnych chorób jelit. Możesz dodać aloes do smoothie lub eliksirów, aby zamaskować jego smak, ponieważ może być gorzki.

Prawoślaz lekarski (Marshmallow)

Prawoślaz lekarski jest ziołem demulgującym, co oznacza, że łagodzi stany zapalne i podrażnienia. Ma śluzowatą konsystencję, pomocną przy łagodzeniu bólu, wrzodów i naprawianiu wyściółki jelit. Możesz znaleźć marshmallow w całości, w formie sproszkowanej lub w postaci nalewki.

Nasiona Chia

Te małe nasiona są niezwykle bogate w składniki odżywcze, wypełnione wspomagającym trawienie białkiem, przeciwzapalnymi kwasami tłuszczowymi omega-3 oraz minerałami takimi jak żelazo, wapń i magnez, z których ten ostatni pomaga rozluźnić przewód pokarmowy. Nasiona chia są doskonałym źródłem błonnika, ważnego dla utrzymania regularności i czystości naszego organizmu. Kultury, które mają więcej wypróżnień dziennie i jedzą więcej błonnika, rzadziej zapadają na choroby zwyrodnieniowe.

Tekstura nasion chia ma również korzystny wpływ na trawienie. Są one śluzowate, dzięki czemu pomagają ukoić przewód pokarmowy i zmniejszyć stan zapalny. Upewnij się, że dodajesz dużo płynu do całych lub zmielonych nasion chia, ponieważ to właśnie on pomaga w tworzeniu śluzu.

Olej kokosowy

Olej kokosowy to pożywny tłuszcz nasycony, który jest również świetnym kuchennym remedium. Jest przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, z których wszystkie korzyści dla przewodu pokarmowego, i to jest tłuszcz na bazie roślin dla tych, którzy są wegańskie lub wegetariańskie. Olej kokosowy zawiera dużo średniołańcuchowych tłuszczów, a te są dla nas bardzo łatwe do strawienia i wchłonięcia. Olej kokosowy świetnie nadaje się do smarowania bezglutenowego chleba lub innych wypieków, jest stabilny podczas gotowania w wysokiej temperaturze i doskonale nadaje się do eliksirów i smoothie.

Zobacz również: Jakie zioła na ból brzucha?

Najlepsze suplementy wspomagające trawienie

Pokarmy gorzkie

Gorzkie potrawy są stosowane od tysięcy lat, aby stymulować i tonizować układ trawienny. Gorzkie pokarmy i zioła poprawiają trawienie poprzez stymulację receptorów smaku na języku, zwiększają przepływ żółci i wspomagają wydzielanie w wątrobie, trzustce, żołądku i jelicie cienkim. Wspomagają cały proces trawienia, poprawiają wchłanianie składników odżywczych i pomagają w naturalnych procesach oczyszczania organizmu.

Możesz spróbować wypić małą porcję octu jabłkowego przed posiłkiem, wypić świeży sok z cytryny lub limonki z odrobiną wody, zjeść mniszek lekarski lub rukolę, czy też świeży imbir.

Enzymy trawienne

Mamy jedną szansę, aby mechanicznie rozłożyć jedzenie i jest to osiągane poprzez żucie. Reszta jest wykonywana przez substancje chemiczne, które wydzielamy, zwane enzymami. Enzymy są robotnikami, którzy pomagają rozłożyć jedzenie, które spożywamy, w tym białka, tłuszcze i węglowodany. Jeśli nie jesteśmy w stanie wyprodukować wystarczającej ilości enzymów samodzielnie lub przy pomocy substancji ułatwiających trawienie, suplementy zawierające enzymy trawienne mogą pomóc wypełnić tę lukę.

Badania pokazują, że enzymy mogą pomóc w wielu powszechnych dolegliwościach żołądkowo-jelitowych, takich jak zgaga, ból brzucha, gazy, nudności i wzdęcia. Mogą one również pomóc w poważniejszych lub przewlekłych schorzeniach, takich jak celiakia, nietolerancja laktozy, niewydolność trzustki, zaburzenia ze spektrum autyzmu, nieswoiste zapalenia jelit i zespół jelita drażliwego.

Dostępne są zarówno enzymy pochodzenia roślinnego, jak i preparaty zawierające żółć pochodzenia zwierzęcego.

Dodatkowe wskazówki pomagające w trawieniu

Żuj swoje jedzenie!

Zawsze powtarzam, że w żołądku nie ma zębów. Żucie jest jednym z pierwszych kroków w procesie trawienia, a mechaniczny rozkład pokarmu odbywa się w jamie ustnej. Im więcej żujesz, tym mniej pracy musi wykonać Twój żołądek, aby wszystko rozłożyć. Dokładnie żuj produkty stałe, a nawet płyny, aby rozpocząć kaskadę trawienną.

Jedz w trybie “odpoczywaj i traw”.

Nasze ciało musi być w trybie przywspółczulnym, czyli “odpoczynku i trawienia”, aby prawidłowo wchłaniać i przyswajać pokarm. Kiedy jesteśmy zestresowani, nasze zasoby i przepływ krwi są przekierowywane z przewodu pokarmowego do kończyn, abyśmy byli gotowi do biegu. Staraj się nie jeść stojąc, chodząc, siedząc w samochodzie, prowadząc stresujące rozmowy lub cokolwiek innego, co może odwrócić Twoją uwagę od jedzenia. Staraj się brać głębokie oddechy przed posiłkami i przekąskami, jedz przy stole i ciesz się posiłkiem.

Unikaj typowych czynników podrażniających jelita

Pierwsze dwie rzeczy, których unikanie zalecam klientom, to gluten i nabiał. Oprócz nich, niektóre składniki, które zaburzają pracę jelit, to cukry rafinowane, oleje rafinowane, żywność modyfikowana genetycznie i żywność wysoko przetworzona.

Dodawaj odrobinę surowej żywności do posiłków

Niewielka ilość surowej żywności może pomóc w dostarczeniu niezbędnych enzymów, które pomogą nam w trawieniu. Sfermentowana żywność jest do tego świetna!

Rozpocznij trawienie przed jedzeniem

Może się to wydawać dziwną koncepcją, ale trawienie zaczyna się na długo przed tym, jak usiądziemy do jedzenia. Istnieje ważny aspekt trawienia zwany fazą cefaliczną, która obejmuje myślenie o jedzeniu, jak również wykorzystanie naszych zmysłów do rozpoczęcia trawienia. Może to oznaczać rozmowy o jedzeniu, planowanie posiłków, wąchanie i dotykanie składników, słuchanie skwierczenia na patelni.

Poprawa lub przywrócenie dobrych funkcji trawiennych może być zniechęcające, ponieważ istnieje wiele różnych sposobów podejścia do dolegliwości trawiennych. Dodanie najlepszych pokarmów wspomagających trawienie, wraz z ziołami, przyprawami i kluczowymi suplementami, może pomóc w złagodzeniu objawów, pobudzeniu naturalnych procesów trawiennych i wzmocnieniu zdrowia jelit dla teraźniejszości i przyszłości.

Exit mobile version