Site icon Zioła – herbcio.pl

6 ziół dla sportowców: Przed, w trakcie i po treningu

Kiedy ćwiczysz, sporadyczna bolesność, którą odczuwasz, to zlokalizowane uszkodzenia mięśni i drobne rozdarcia, i jest to całkowicie normalne. To doświadczenie nazywane jest DOMS (delayed-onset muscle soreness) i pojawia się, gdy mięśnie muszą się wydłużyć podczas działania siły (np. podnoszenia ciężarów, skakania na skakance czy biegania). Aby zbudować więcej mięśni, twoje ciało musi zareagować i naprawić tkankę. Budujesz siłę i zyskujesz większe mięśnie, ponieważ ciało wypełnia te drobne ubytki. Jeśli jednak nie odżywiasz swojego organizmu w odpowiedni sposób lub nie poświęcasz czasu na odpoczynek, możesz wpłynąć na naturalne procesy regeneracji Twojego ciała.

6 ziół dla sportowców wspomagających wydajność i regenerację po treningu

Istnieje kilka ziół, które mogą wspomóc Twój umysł i ciało przed, w trakcie i po treningu. Oto sześć z nich:

Kurkuma

Kurkuma (Curcuma longa) wspomaga prawidłowe funkcjonowanie i ruchomość stawów, wspierając odpowiedź zapalną organizmu, a jej działanie przeciwutleniające może pomóc wesprzeć organizm po treningu. Kurkuma była używana do wspierania odpowiedzi organizmu na sporadyczny ból i promowania normalnej funkcji zapalnej – np. po forsowaniu organizmu podczas ćwiczeń.

Jeden z aktywnych składników kurkumy, zwany kurkuminą, zapewnia jasnożółty kolor korzenia, jak również zapewnia wsparcie antyoksydacyjne. Związki te mogą wspierać zdrowe reakcje zapalne i pomagają utrzymać ogólny stan zdrowia i witalność. Wykazano, że kurkumina wspiera produkcję białek, które pomagają naturalnie regulować funkcję komórek odpornościowych, co dobrze jest wiedzieć w sezonie treningowym.

Zobacz również artykuł: Kurkuma na poprawę metabolizmu i utratę wagi

Boswellia

Żywica z drzew Boswellia serrata jest powszechnym i cenionym ziołem w Ajurwedzie. Znana również jako kadzidło indyjskie, Boswellia jest tradycyjnie stosowana w celu wspierania zdrowej reakcji na sporadyczny ból i promowania zdrowej odpowiedzi zapalnej poprzez naturalne hamowanie niektórych enzymów. Wspiera również zdrowe, wygodne stawy i promuje zdrowy przepływ krwi do tkanki łącznej organizmu. Ponadto, Boswellia wspiera zdrową reakcję zapalną, a także zdrowie jelit – aspekt zdrowia, który może być aż za dobrze znany podczas długich biegów i wyczerpujących treningów – poprzez odżywianie śluzówki przewodu pokarmowego.

Aktywne składniki Boswellia wspierają apoptozę, która jest końcem normalnego cyklu życia komórek, jednocześnie promując zdrowy wzrost tkanek.

Zielona Herbata

Zielona herbata (Camellia sinensis) jest spożywana od tysięcy lat i wykazano, że zielona herbata pobudza zdrowy metabolizm cukrów, czyli węglowodanów, które stanowią paliwo dla Twoich treningów. Oferuje ona również organizmowi wsparcie antyoksydacyjne i została przebadana pod kątem wspierania zdrowia metabolicznego i sercowo-naczyniowego. Badania wykazały również, że w połączeniu z dodatkową dawką kofeiny, Zielona Herbata może wspomagać wytrzymałość. Zielona Herbata ma również działanie lekko anaboliczne (budujące mięśnie) u osób regularnie podnoszących ciężary, jak również u osób starszych, które naturalnie zaczynają tracić masę mięśniową wraz z wiekiem.

Amerykański żeń-szeń

Nazwa rodzaju żeń-szenia amerykańskiego (Panax quinquefolius) pochodzi od słowa panaceum, a słowo żeń-szeń oznacza “cud świata”. Żeń-szeń amerykański jest od dawna używany przez rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej, mówi się, że jest energetycznie chłodniejszy niż jego azjatycki odpowiednik, a w tradycyjnej medycynie chińskiej był używany jako tonik yin. Dojrzewanie korzenia trwa co najmniej siedem lat, a często znacznie dłużej!

Eklektycy z XIX wieku używali go jako zioła tonizującego dla układu nerwowego i wspomagającego trawienie. Współcześni zielarze klasyfikują żeń-szeń amerykański jako adaptogen i wspomaga on oś HPA. Ponadto żeń-szeń amerykański wspomaga pobieranie tlenu i zdrowy metabolizm kwasu mlekowego, co jest ważne dla sportowców. Wspomaga równowagę w układzie neuroendokrynnym, a także sprawność poznawczą, w tym czas reakcji.

Wraz z Eleuthero, żeń-szenia amerykański może być przyjmowany przed ćwiczeniami, aby wspierać wytrzymałość i siłę. Dodaj go do wody lub zmieszaj z herbatą imbirową, ponieważ te smaki dobrze się łączą.

Zobacz rówież: Żeń-szeń na zwiekszenie energii

Eleuthero

Korzeń Eleuthero (Eleutherococcus senticosus) to zioło pochodzące z Syberii, gdzie było tradycyjnie stosowane jako adaptogen – na długo przed pojawieniem się tego terminu. Było to jedno z pierwszych ziół, które zostało przebadane i sklasyfikowane jako adaptogen. Eleuthero pomaga wspierać zdrowy poziom cukru we krwi, który mieści się już w normalnych granicach. Ponadto, może wspierać optymalne wykorzystanie glikogenu i wysokoenergetycznych związków fosforu ADP i ATP (czyli tego, co dostarcza energii do procesów komórkowych). Eleuthero wspomaga również metabolizm kwasu mlekowego i pirogronowego w celu promowania produkcji energii. Nagromadzenie kwasu mlekowego jest tym, co powoduje ciężkie, bolesne uczucie w mięśniach po treningu i jest naturalnie spowodowane nadmiarem kwasu pirogronowego, który jest produktem ubocznym rozkładu glukozy.

Zioło to pomaga również w dotarciu witaminy C i magnezu do nadnerczy, które następnie wykorzystują te ważne mikroelementy, aby przystosować się do stresu. Żeń-szeń Supreme, z żeń-szeniem amerykańskim i korzeniem Eleuthero, można łatwo dodać do napoju sportowego, aby uzyskać dodatkowy zastrzyk energii.

Maca

Korzeń Maca (Lepidium meyenii) jest stosowany jako pozbawiony kofeiny, roślinny środek poprawiający wydajność od czasów wojowników Inków. Korzeń Maca, przypominający rzepę, pochodzi z wysokich gór Andów w Peru, ekstremalnego środowiska, w którym roślina ta wyjątkowo dobrze się rozwija.

Chociaż Maca może rosnąć w innych miejscach niż Peru, wolimy sprowadzać ją z miejsca, o którym wiemy, że jest z powodzeniem uprawiana od tysięcy lat – w środowisku, które jest tak wyjątkowe, jak samo zioło.

Dwa najbardziej znane tradycyjne zastosowania Maca to wspieranie zdrowej energii i wytrzymałości, jak również wspieranie zdrowego libido zarówno u mężczyzn jak i kobiet. Maca jest adaptogenem, co oznacza, że wspiera zdolność radzenia sobie ze stresem. Adaptogeny pomagają “przystosować się” do wszystkiego, co przynosi życie.

Ponieważ Maca łatwo się rozpuszcza i ma przyjemny smak, może być szybko dodana do Twoich ulubionych potraw. Wmieszaj ją do swojego ulubionego smoothie, domowych kąsków energetycznych i nie tylko. Proszek Maca i szczypta soli morskiej na daktylach to doskonałe paliwo podczas długich biegów.

Exit mobile version